Cześć!
Mam problem z klimatyzacją w moim Touaregu R5 z 2008 roku. Około miesiąc temu klimatyzacja przestała działać i wiała tylko ciepłe powietrze. Kiedy zapytałem o kody błędów za pomocą VCDS, otrzymałem następujące wyniki:
W każdym razie, po tym klimatyzacja znowu działała przez jakiś czas. Ale potem, prawdopodobnie po dwóch tygodniach, ten sam kod błędu pojawił się ponownie. Interesujące było to, że klimatyzacja nadal wydawała się działać, ale VCDS pokazywał ten sam kod "Utrata czynnika chłodniczego":
Więc wyczyściłem kod błędu, a klimatyzacja działała do teraz. Nie widziałem również powrotu błędu. Ale dzisiaj klimatyzacja znowu przestała działać (wydobywało się tylko ciepłe powietrze). I kod błędu jest znowu tutaj:
Po powrocie do domu i pozostawieniu pojazdu (oczywiście z wyłączonym silnikiem) na około 3 godziny, zapytałem również o bloki pomiarowe:
Teraz wydaje mi się to bardzo dziwne, ponieważ w tym samym czasie otrzymuję:
Czy możliwe jest, że moje problemy z klimatyzacją nie są tak naprawdę spowodowane wyciekiem, ale problemem z czujnikiem, który wysyła wartości temperatury do jednostki sterującej, które znacznie odbiegają od rzeczywistej temperatury?
O ile wiem, jednostka sterująca oblicza masę czynnika chłodniczego (a tym samym stratę) na podstawie temperatury i ciśnienia, a jeśli czujnik temperatury byłby uszkodzony i zgłaszałby zbyt wysokie temperatury, mimo że ciśnienie jest normalne, jednostka sterująca mogłaby zasadnie założyć, że czynnik chłodniczy wyciekł (ponieważ jeśli temperatury byłyby naprawdę tak wysokie, jak zgłoszono, ciśnienie powinno być również znacznie wyższe, jeśli system nadal zawierałby wymaganą ilość czynnika chłodniczego).
Czy mam rację w tej kwestii i w mojej logice? A może coś pominąłem?
Jeśli się mylę i dane nie są rozstrzygające, jak postąpiłbyś w celu znalezienia rzeczywistego źródła problemu/wycieku w systemie?
Dzięki za pomoc.
Mam problem z klimatyzacją w moim Touaregu R5 z 2008 roku. Około miesiąc temu klimatyzacja przestała działać i wiała tylko ciepłe powietrze. Kiedy zapytałem o kody błędów za pomocą VCDS, otrzymałem następujące wyniki:
00445 - Utrata czynnika chłodniczego
000 - -
Freeze Frame:
Temperatura: 93,0°C
Obroty: 800 /min
Ciśnienie bezwzględne: 6,0 bar
Obciążenie: 51,0 %
Temperatura: 24,0°C
Temperatura: 28,0°C
Obciążenie: 2,4 %
Temperatura: 86,0°C
Wymazałem kod, ale klimatyzacja nadal nie działała (wiało tylko ciepłe powietrze). Więc zabrałem go do serwisu, gdzie uzupełnili czynnik chłodniczy. Zrobili również test szczelności, ale nic nie znaleźli.000 - -
Freeze Frame:
Temperatura: 93,0°C
Obroty: 800 /min
Ciśnienie bezwzględne: 6,0 bar
Obciążenie: 51,0 %
Temperatura: 24,0°C
Temperatura: 28,0°C
Obciążenie: 2,4 %
Temperatura: 86,0°C
W każdym razie, po tym klimatyzacja znowu działała przez jakiś czas. Ale potem, prawdopodobnie po dwóch tygodniach, ten sam kod błędu pojawił się ponownie. Interesujące było to, że klimatyzacja nadal wydawała się działać, ale VCDS pokazywał ten sam kod "Utrata czynnika chłodniczego":
00445 - Utrata czynnika chłodniczego
000 - -
Freeze Frame:
Temperatura: 96,0°C
Obroty: 800 /min
Ciśnienie bezwzględne: 9,0 bar
Obciążenie: 51,0 %
Temperatura: 22,0°C
Temperatura: 23,0°C
Obciążenie: 23,2 %
Temperatura: 87,0°C
000 - -
Freeze Frame:
Temperatura: 96,0°C
Obroty: 800 /min
Ciśnienie bezwzględne: 9,0 bar
Obciążenie: 51,0 %
Temperatura: 22,0°C
Temperatura: 23,0°C
Obciążenie: 23,2 %
Temperatura: 87,0°C
Więc wyczyściłem kod błędu, a klimatyzacja działała do teraz. Nie widziałem również powrotu błędu. Ale dzisiaj klimatyzacja znowu przestała działać (wydobywało się tylko ciepłe powietrze). I kod błędu jest znowu tutaj:
00445 - Utrata czynnika chłodniczego
000 - -
Freeze Frame:
Temperatura: 101,0°C
Obroty: 800 /min
Ciśnienie bezwzględne: 6,0 bar
Obciążenie: 31,0 %
Temperatura: 26,0°C
Temperatura: 29,0°C
Obciążenie: 0,0 %
Temperatura: 86,0°C
000 - -
Freeze Frame:
Temperatura: 101,0°C
Obroty: 800 /min
Ciśnienie bezwzględne: 6,0 bar
Obciążenie: 31,0 %
Temperatura: 26,0°C
Temperatura: 29,0°C
Obciążenie: 0,0 %
Temperatura: 86,0°C
Po powrocie do domu i pozostawieniu pojazdu (oczywiście z wyłączonym silnikiem) na około 3 godziny, zapytałem również o bloki pomiarowe:
Adres 08: Auto HVAC (7L6 907 040 AF)
19:14:56 Grupa 016: Czynnik chłodniczy && Aktywacja wentylatora chłodnicy
115,0°C Temperatura czynnika chłodniczego (R134a)
29,0°C Temperatura
0,0 % Sterowanie wentylatorem chłodnicy (spec.)
10,0 % Sterowanie wentylatorem chłodnicy (akt.)
19:14:56 Grupa 016: Czynnik chłodniczy && Aktywacja wentylatora chłodnicy
115,0°C Temperatura czynnika chłodniczego (R134a)
29,0°C Temperatura
0,0 % Sterowanie wentylatorem chłodnicy (spec.)
10,0 % Sterowanie wentylatorem chłodnicy (akt.)
Teraz wydaje mi się to bardzo dziwne, ponieważ w tym samym czasie otrzymuję:
19:14:31 Grupa 011: Temperatura
29,0°C Temperatura powietrza zewnętrznego (G17)
36,0°C Czujnik temperatury wnętrza
36,0°C Kanał wlotu świeżego powietrza (G89)
72,0°C Temperatura płynu chłodzącego
19:14:38 Grupa 015
8,0 bar Ciśnienie czynnika chłodniczego (G454)
37,0°C Temperatura parownika (G308)
0 /min Prędkość obrotowa silnika
0,0 km/h Prędkość pojazdu
Co oznaczałoby, że po 3 godzinach postoju temperatura czynnika chłodniczego jest nadal +40°C powyżej temperatury silnika/płynu chłodzącego (która wynosi 72°C) i 80°C powyżej temperatury otoczenia i temperatury parownika (które wynoszą 36-37°C). Dlaczego temperatura czynnika chłodniczego miałaby być nadal tak wysoka, nawet jeśli kiedykolwiek taka była?29,0°C Temperatura powietrza zewnętrznego (G17)
36,0°C Czujnik temperatury wnętrza
36,0°C Kanał wlotu świeżego powietrza (G89)
72,0°C Temperatura płynu chłodzącego
19:14:38 Grupa 015
8,0 bar Ciśnienie czynnika chłodniczego (G454)
37,0°C Temperatura parownika (G308)
0 /min Prędkość obrotowa silnika
0,0 km/h Prędkość pojazdu
Czy możliwe jest, że moje problemy z klimatyzacją nie są tak naprawdę spowodowane wyciekiem, ale problemem z czujnikiem, który wysyła wartości temperatury do jednostki sterującej, które znacznie odbiegają od rzeczywistej temperatury?
O ile wiem, jednostka sterująca oblicza masę czynnika chłodniczego (a tym samym stratę) na podstawie temperatury i ciśnienia, a jeśli czujnik temperatury byłby uszkodzony i zgłaszałby zbyt wysokie temperatury, mimo że ciśnienie jest normalne, jednostka sterująca mogłaby zasadnie założyć, że czynnik chłodniczy wyciekł (ponieważ jeśli temperatury byłyby naprawdę tak wysokie, jak zgłoszono, ciśnienie powinno być również znacznie wyższe, jeśli system nadal zawierałby wymaganą ilość czynnika chłodniczego).
Czy mam rację w tej kwestii i w mojej logice? A może coś pominąłem?
Jeśli się mylę i dane nie są rozstrzygające, jak postąpiłbyś w celu znalezienia rzeczywistego źródła problemu/wycieku w systemie?
Dzięki za pomoc.